Menu

Sluiten

Hoe zorgen we dat toerisme na de coronacrisis duurzaam wordt?

Redactie SDGs on Stage - 12 Jun 2020

De reisbranche heeft het zwaar. Vliegtuigen stonden lange tijd aan de grond en boekingen werden massaal geannuleerd. Inmiddels is er ook een lichtpuntje: per 15 juni gaan de landsgrenzen van twaalf populaire Europese vakantiebestemmingen, zoals Italië en Kroatië, weer open. Gaat een herstart in de sector gepaard met verduurzaming?

Volgens de laatste cijfers staan wereldwijd meer dan 16.000 commerciële vliegtuigen aan de grond. Sinds medio maart nam het vliegverkeer in Europa met bijna 90 procent af. Met de meerderheid van de grenzen dicht en hotels, cafés, restaurants, vakantie- en pretparken geheel of gedeeltelijk gesloten staat het buiten kijf dat de toerismesector enorm hard is getroffen door de coronacrisis.

Domino-effect

Melvin Mak, sustainability manager van TUI Benelux (onderdeel van ’s werelds grootste reisorganisatie) voorziet grote schade voor de sector. Maar hij kijkt verder dan alleen het verlies voor de reisorganisaties. “Natuurlijk valt de eerste financiële klap bij ons, maar de gevolgen voor onze wereldwijde bestemmingen zijn ook gigantisch. Daar ligt niet alleen de economie stil, maar ook de sociaaleconomische ontwikkelingen”, vertelt Mak.

“Vakantiebestemmingen zijn afhankelijk van inkomsten en belastingen van toeristen, bijvoorbeeld om ziekenhuizen en scholen te onderhouden. Onze overheid biedt hier een goed vangnet. Maar ik heb niet de illusie dat dit overal zo is geregeld. In de media hoor je van alles over de economische impact voor bedrijven, maar het domino-effect is nog veel groter.”

Curaçao is een van de bestemmingen die zwaar is getroffen door corona. Het eiland is voor een groot deel afhankelijk van inkomsten uit de toerismesector. Nu de sector sinds midden maart stilligt zitten veel mensen zonder werk. Buffers hebben deze mensen veelal niet.

Hans Schellevis, eigenaar van TIME TO SMILE Chogogo Dive & Beach Resort noemt de situatie schrijnend. “Het is onvoorstelbaar hoe snel de verborgen armoede zichtbaar is geworden.” Wekelijks worden er duizenden voedselpakketten op het eiland uitgedeeld. Chogogo probeert zoveel mogelijk medewerkers in dienst te houden. “We zetten bijvoorbeeld horecapersoneel op andere functies in zoals bewaking.” Dat laatste is ook nodig want de kans op inbraken neemt in deze situatie toe. “Tegelijkertijd zijn deze mensen straks ook nodig als het toerisme weer langzaamaan opstart.” Er wordt verwacht dat per 1 juli vakantiegangers uit een aantal Europese landen weer welkom zijn op Curaçao.

70 ton voedsel

Door de pandemie heeft internationale hotelketen RIU Hotels & Resorts ook gedwongen de deuren van al haar hotels moeten sluiten. Vanuit de hotels groeide vervolgens sterk de behoefte om de beschikbare voorraden en faciliteiten in tijden van crisis te benutten. Daarom heeft de keten op verschillende bestemmingen, in samenwerking met lokale autoriteiten en goede doelen, een reeks liefdadigheidsinitiatieven opgezet. Verspreid over 13 landen is ruim 70 ton voedingsmiddelen gedoneerd aan voedselbanken, kerken en opvangcentra. Naast voedsel heeft de hotelketen ook schoonmaakmiddelen, linnengoed en beschermende kledingstukken geschonken aan ziekenhuizen en verzorgingscentra. Mak: “Op lokaal niveau is er ineens heel veel mogelijk. Het is mooi om te zien dat de sector hier nu flexibel blijkt te zijn.”

Ook bij de projecten van TUI Care Foundation, die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van vakantiebestemmingen, is die flexibiliteit te zien. Een deel van de projecten heeft zich namelijk aan de nieuwe situatie moeten aanpassen. “Bijvoorbeeld het project van fietsoperator Pikala in Marrakech. Pikala draagt bij aan de noodhulp van de regering en schonk voedselcheques. Nu de fietsen niet voor de fietstours worden ingezet, worden deze gebruikt om voedselpakketten in de stad rond te brengen.”

Kansen voor duurzaam toerisme

Verduurzaming is een belangrijk aspect in de herstart van de toerismesector. General manager van TUI Nederland Arjan Kers ziet het als een kans om reizen voor een deel opnieuw in te richten. “We moeten nog meer oog hebben voor milieu en de lokale bevolking. De laatste moet namelijk ook van het toerisme profiteren. Hotels kunnen ook bijdragen door te verduurzamen en bijvoorbeeld minder afvalstoffen te produceren. Het is een uitgelezen kans om straks op alle onderdelen van een reis in een meer duurzame modus te herstarten.”

Mak verwacht dat er in de toekomst ook meer animo zal zijn voor lokaal toerisme. “Zolang de crisis aanhoudt en er geen vaccin is, denk ik dat mensen minder intercontinentaal reizen. Daarnaast verwacht ik dat mensen bewuster gaan reizen. Er zijn legio vakantiebestemmingen waar enkel het vliegtuig de vervoersoptie is, maar we zullen naar duurzamere opties gaan kijken. Simpel voorbeeld: Parijs met het vliegtuig behoort dan tot de verleden tijd.”

Op het moment dat consumenten wel voor het vliegtuig en een verre vakantiebestemming kiezen dan is het TUI’s verantwoordelijkheid om dat op een efficiënte en verantwoorde manier te organiseren, stelt Mak. Dit gaat van het stimuleren van duurzaamheidscertificatie voor hotels tot aan het ondersteunen van lokale ondernemingen en het promoten van plaatselijke initiatieven.

Blik op de toekomst

Inmiddels is TUI druk bezig met het bedenken van oplossingen om straks weer veilig te kunnen vliegen. Mak: “We doen er op het moment alles aan om zodra het weer kan, mensen veilig en comfortabel te laten reizen. We hopen dan ook dat we onze klanten snel weer naar mooie verre bestemmingen kunnen brengen. En zo kunnen blijven bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van vakantiebestemmingen.”

Beeld: Adobe Stock, TUI

Deel dit artikel